Pentru evitarea unor probleme de funcționare a sistemului de tratare a gazelor ( ‚înfundarea DPF’ în termeni populari) trebuie respectate obligatoriu câteva condiții :
- Se vor utiliza doar uleiurile de motor care respectă normele cerute de producătorul auto.
(nu orice ulei 0w30 sau 5w30 se pretează pentru maşinile cu DPF). Uleiurile utilizate la maşinile cu DPF au proprietatea că în urma arderii rezultă o cantitate foarte mică de cenuşă.
- Motorul trebuie să funcționeze la temperatura recomandată de producătorul auto (aprox. 85-95 °C. Un termostat defect (blocat deschis), sau orice altă defecțiune a sistemului de răcire care nu permite motorului să ajungă la temperatura normală de funcționare va genera probleme frecvente de colmatare a DPF. În general procesul de regenerare a DPF porneşte doar la atingerea temperaturii minime de 80 °C.
- Urmăriți periodic nivelul uleiului de motor, deoarece un nivel scăzut al nivelului uleiului de motor va bloca începerea procesului de regenerare dinamică a DPF rezultând probleme de colmatare a DPF.
- Evitați să circulați preponderent cu rezervorul sub un sfert ( ¼) din capacitate deoarece aceasta este o condiționalitate a începerii procesului de regenerare dinamică a DPF.
Regenerarea filtrului de particule (DPF) are loc în trei stadii:
- Statică – în timpul funcționării motorului prin încălzirea sistemului de eşapare la evacuarea gazelor.
- Dinamică – în timpul rulării prin modificarea unor caracteristici de funcționare a motorului (în funcție de producător) prin încălzirea suplimentară a sistemului de eşapare, la atingerea unui prag de colmatare prestabilit de producător. Aceasta se desfăşoară fără a fi semnalizată conducătorului auto. Un reper ar fi, ca după un drum relativ scurt, fără a fi forțat (supraîncălzit) motorul şi in condiții de temperatură ambiantă normală (nu exagerat de cald) ventilatoarele de la motor funcționează la turație maximă. În acest caz, dacă observați, nu opriți motorul și lăsați-l să funcționeze la mers în gol câteva minute pentru a se putea finaliza procesul de regenerare.
- Forțată - aceasta se realizează doar in service-uri autorizate și este necesară doar în cazul în care primele două nu s-au realizat corect din diverse motive. După o regenerare forțată este obligatorie înlocuirea uleiului şi a filtrului de ulei.
Peste un anumit prag de colmatare (funcție de producător) nu mai este posibilă nici regenerarea forțată datorita riscurilor de a distruge motorul. În acest caz se recomandă înlocuirea filtrului de particule (DPF).